NEO24.PL, największy w Polsce e-sklep, który w 2013 roku z sukcesem wdrożył multibranżowy model biznesowy, podsumowuje wyniki w segmencie IT i zapowiada dalsze inwestycje w silny rozwój tej gałęzi biznesu. W 2013 roku sklep odnotował ponad 50%-owy wzrost sprzedaży sprzętów IT - wiodącą rolę odegrały w nim tablety, ale także: laptopy, dyski twarde i urządzenia sieciowe oraz konsole i akcesoria. 2014 rok, zdaniem ekspertów sklepu, sprzedażowo będzie nadal należał do tabletów, a wiodącym trendem będzie rozwój urządzeń mobilnych i hybrydowych.
2013 rok – 50% wzrost NEO24.PL w segmencie IT
NEO24.PL od lat jest liderem e-commerce w branży RTV i AGD. Kategoria IT była od dawna obecna w jego ofercie, ale w ostatnim roku sklep postawił na jej dynamiczny rozwój. Efektem inwestycji w rozwinięcie oferty jest spektakularny wynik odnotowany pod koniec 2013 roku– ponad 50% wzrost sprzedaży w tej kategorii. Motorem wzrostu był przede wszystkim segment tabletów, w którym sklep osiągnął rekordowy wynik aż 400%-owego wzrostu sprzedaży. Co istotne, w kontekście umacniania pozycji tabletów, mimo ogromnej popularności oraz zainteresowania klientów urządzeniami, kategoria notebooków również odnotowała wzrost (ponad 20%). Wynika to ze znacznego poszerzenia oferty laptopów, zwłaszcza jeśli chodzi o Ultrabooki. Niemniej coraz częściej mniejsze i bardziej mobilne urządzenia (szczególnie te większych rozmiarów) wypierają tradycyjne laptopy. Dużym powodzeniem cieszyły się w ubiegłym roku także dyski twarde - w ich przypadku sprzedaż zwiększyła się o 159% rok do roku (dotyczy to łącznie dysków HDD i SSD) oraz sprzęt sieciowy (sprzedaż wzrosła o 77% w porównaniu z 2012 r.).
Rynek HDD rósł w ostatnich 2 latach o 15 - 20%. Choć pod koniec 2011 r. ceny poszybowały mocno w górę z powodu powodzi w Tajlandii (zalane zostały fabryki WD i SEAGATE), już w połowie 2012 r. odnotowano dużą obniżkę cen – to ona stała się motorem przyrostu kategorii. Jeżeli chodzi o SDD, eksperci NEO24.PL nie przewidują na początku 2014 roku większych wzrostów sprzedaży, aczkolwiek coraz więcej świadomych klientów wymienia w laptopach i komputerach dyski HDD na SSD, co pozwala przyspieszyć działania sprzętu nawet kilkukrotnie. Na rynku światowym wyraźny jest wysoki popyt na pamięci flash (urządzenia mobilne), dlatego ceny dysków SSD będą się jeszcze utrzymywać na dość wysokim poziomie, co przekłada się na małe wzrosty sprzedaży.
Zmienia się segment drukarek w kierunku urządzeń wielofunkcyjnych (drukarka, skaner, kopiarka w jednym) oraz w kierunku alternatywnych materiałów eksploatacyjnych obniżających koszty druku.
Trendy na 2014 rok
„Trend na 2014 rok? Mobilność, mobilność i jeszcze raz mobilność. Smartfony i tablety, ale także hybrydy, łączące cechy tych dwóch sprzętów (tzw. phablety) oraz nietypowe rozwiązania w stylu tabletów większych niż 10’’, czy tzw. "transformery" (urządzenia konwertowalne, w których ekran jest składany, obracany lub całkowicie odłączany). Na tym z pewnością będzie się skupiał w najbliższych miesiącach rynek i o tym będzie głośno. 2014 rok to na pewno także dalszy rozwój nowych rozwiązań mobilnych – coraz więcej ludzi używa smartfonów zamiast laptopa, np. przeglądając treści online i dokonując zakupów. Najprawdopodobniej pojawią się także smartfony i tablety z elastycznymi ekranami. Dwa obszary IT, w których na pewno możemy się w przyszłym roku spodziewać dużych rynkowych wzrostów to również rozwiązania wspierające chmurę oraz technologie druku 3D.” – mówi Marcin Stadnik, Dyrektor Dywizji Zakupów IT NEO24.PL.
W 2014 roku NEO24.PL stawia sobie za cel co najmniej utrzymanie tempa wzrostu w segmencie IT. Eksperci e-sklepu przewidują utrzymanie wysokiego poziomu sprzedaży tabletów i tendencję wzrostową w kategorii smartfonów. Te dwa trendy, widoczne na całym rynku, wpłyną prawdopodobnie na stagnację popytu na laptopy w Polsce – ich udział w rynku przejmują dziś szczególnie tablety 7/8", a w kolejnych latach coraz popularniejsze będą jeszcze większe modele, łączące pełną mobilność z bardzo wysokim komfortem pracy czy oglądania filmów. Konsumenci w coraz większym stopniu korzystają z Internetu i WiFi, dlatego powodzeniem będą się cieszyć także urządzenia sieciowe, w szczególności szybkie routery. Z dużym zainteresowaniem spotykają się też produkty związane z grami – gry, akcesoria, elementy pozwalające na lepszą grafikę i pamięć oraz wspomniane już dyski SSD).
Przedstawiciele NEO24.PL uważają jednak, że w związku z dalszym poszerzaniem oferty w kategorii IT, sprzedaż sklepu w tym obszarze znacznie się zwiększy.
W segmencie tabletów przewidywany jest szczególnie duży wzrost udziału urządzeń opartych na systemach Windows i tabletów typu "transformer" (tzw. urządzenia konwertowalne, w których ekran jest składany, obracany lub całkowicie odłączany). Coraz popularniejsze są także monitory z tunerem. „Co ciekawe, choć wzrost sprzedaży będzie stabilny ilościowo (obserwujemy stałe tempo rozwoju), może też urosnąć wartościowo - pojawi się coraz więcej maszyn które w dużym stopniu będą zastępować laptopa (tablet oraz klawiatura z dyskiem - na Windows 8), a urządzenia tej klasy to sprzęty z wyższej półki cenowej. Konsumenci będą coraz chętniej wybierać tablety w wyższej cenie, wiedząc, że sprzęt ten zastąpi im wiele innych i połączy pracę oraz dom i rozrywkę w jednym. Po droższe konfiguracje, np, transformery, konsekwentnie sięga sektor biznesowy. Równolegle coraz więcej firm umożliwia pracownikom pracowanie na własnym sprzęcie (BYOD – Bring Your Own Device) i w konsekwencji inwestuje w ochronę sieci, oprogramowanie i sprzęt sieciowy. Urządzenia za przysłowiowe 99 zł będą nadal popularne, np. jako sprzęt dla dzieci, ale dorośli konsumenci będą już szukać raczej kompleksowych rozwiązań” – dodaje Marcin Stadnik.
Na tle generalnej tendencji spadku segmentu laptopów, wzrost odnotują ultrabooki (kosztem laptopów standardowych). Spadnie generalne zainteresowanie zakupem desktopów (w tym przede wszystkim desktopów PC), a ewentualne wzrosty mogą być widoczne w kontekście tzw. desktopów AIO (All In One) – czyli komputerów, których jednostka centralna jest wbudowana w ekran monitora. Pojawiają się już CHROMEbooki – czyli notebooki z zainstalowanym nowym systemem operacyjnym ChromeOS, a producenci już wysyłają do testów np. AIO oparte na systemie ANDROID.
Link do strony artykułu: https://wirtualnemedia.pl./centrum-prasowe/artykul/neo24-pl-stawia-na-silna-ekspansje-w-segmencie-it-i-przedstawia-trendy-na-2014-rok